Wat is het verschil tussen pure fruitsap en fruitsap uit concentraat?

Vandaag in de Aldi zag ik 2 verschillende fruitsappen staan; allebei van een liter maar de ene kost €1,49 (100% pure sap) en het ander €0,89 (uit concentraat)

Wat is het verschil tussen deze 2?

Is concentraat dan slechter of ongezonder of minder rijker aan vitaminen of whatever?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Vers vruchtensap bestaat uit sap wat uit de vruchten komt. Deze sappen zijn beperkt houdbaar. Dit is de meest gezonde vorm, waar alles van het fruit nog inzit.
Pure sappen worden gepasteuriseerd, waardoor bacteriën onschadelijk worden gemaakt en het product langer houdbaar is. Aan puur sap mag geen suiker of water en mogen geen extra vitaminen of vezels worden toegevoegd.

Omdat de meeste vruchtensappen uit verre landen komen geeft dat aardig wat vervoerskosten. Om het goedkoper te maken wordt het vruchtensap daarom geconcentreerd. Hierdoor ontstaat een concentraat dat tot tien keer kleiner is dan het oorspronkelijke sap. Op de plaats van bestemming wordt er water, suiker, (citroen)zuur en eventueel nog andere voedingsstoffen aan toegevoegd. Er kunnen ook kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen gebruikt worden om het weer zoveel mogelijk als het echte sap te laten smaken en het ernaar te laten ruiken. Als je naar het eindproduct kijkt is er feitelijk niet veel meer van het origineel over, en dus is de kwaliteit ook een stuk achteruit gegaan.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

'Vruchtensap uit concentraat' betekend dat het water uit de vruchtensap is onttrokken (in het land van herkomst) en daarna weer is toegevoegd (in het land waar het verkocht wordt). Dit wordt gedaan omdat het makkelijker en goedkoper vervoerd kan worden.
Naast water worden er vaak ook weer vitamines, mineralen en aroma's toegevoegd die verloren zijn gegaan tijdens het proces wanneer er water wordt onttrokken.
In principe hebben ze dezelfde voedingswaarde.
Zie verdere informatie in de bronnen.